2016. október 31., hétfő

5. bejegyzés - Mi az a kompetencia katalógus?


A kompetencia katalógus segítségével egységes alapra lehet helyezni a kompetenciák alkalmazását, ugyanis összefoglalja, és egyértelműen meghatározza a szervezet általános-, specifikus- és kulcskompetenciáit (melyek egy szervezet stratégiai céljait támogatják). Ez képezi az alapját az emberi erőforrás menedzsment rendszernek.

A kompetencia katalógusnak azokat az általános szervezeti kompetenciákat kell tartalmaznia, melyekkel a szervezet összes tagjának rendelkezni kell, továbbá meg kell fogalmaznia a szakmai kompetenciákat is, amelyek egy-egy szakterülethez, vagy szakmai feladatokhoz kapcsolódnak. A katalógust minden szervezet a saját elvárásai, alkalmazási céljai szerint dolgozza ki.

Kidolgozásának lépései:

1.       Tervezési folyamat:

-          kik készítik el a kompetencia katalógust (megvalósító csapat meghatározása)

-         az információgyűjtéshez és kivitelezéshez, megvalósításhoz szükséges leghatékonyabb módszerek kiválasztása

-          a szervezet működéséhez szükséges kompetenciák összegyűjtése

-          a katalógus formai és tartalmi követelményeinek meghatározása

 
2.       Megvalósítás:

-         kivitelezés folyamata: információgyűjtés, kompetenciák meghatározása és rendszerezése, katalógus elkészítése

-         véglegesített, felső vezetés által jóváhagyott katalógus kihirdetése a munkavállalók számára

-          katalógus alapján ki kell dolgozni a teljesítményértékelési rendszert

 
3.       Értékelés, visszacsatolás

-          a kompetencia katalógus bevezetése után felmérni az „új rendszer” szervezet működésére gyakorolt hatásait

-          pl. teljesítményértékelés

-          cél a hatékonyabb működés

Ide kapcsolódik a kompetencia-szótár fogalma is, amely hasonló funkciókat lát el egy szervezetben, mint a kompetenciakatalógus, hiszen mindkettő az üzleti célok megvalósításához szükséges kompetenciák gyűjteménye. A kompetencia-szótár felsorolás szerűen tartalmazza – nem csoportosítva, mint a katalógusnál – a szervezet számára szükséges kompetenciákat és azok definícióját. Egy ilyen kompetencia-szótárnak szintén az emberi erőforrás menedzsment területén van a legnagyobb szerepe, hiszen kiválóan felhasználható a munkaerő-felvételi követelmények kialakítására, a teljesítményértékelésre, továbbá támogatást nyújthat a kompetenciafejlesztéshez és karriertervezéshez is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése